måndag 4 februari 2008

Bokfemman vecka fem

För att med gott samvete kunna göra veckans Bokfemma, måste ju förra veckans in. Filmatiseringar var temat och filmatiserade böcker är något jag har lite svårt för; böckerna är alltid nummer ett för mig och jag kan bli väldigt irriterad på detaljer som ändrats, att människor eller miljöer inte ser ut som "de ska" etc. Dessutom ser jag inte så mycket film, vilket ytterligare minskar urvalet och som synes är det mesta gammalt.

Mästerdetektiven Blomkvist och de andra 1950-talsfilmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker om Kalle, Anders och Eva-Lotta. Jag älskar fortfarande de här böckerna och minnet av filmerna är varmt och ljust. Det är något så oskyldigt över dem och barnen passar så bra i sina roller.

En Hondjävuls liv och lustar av Fay Weldon i TV-versionen, inte långfilmen med -hu- Roseanne Barr. Så spännande det var, och så djävulskt utstuderat hon hämnades!

Borta med vinden av Margaret Mitchell. Jag läste boken i ett tvådagarsrus sommaren innan jag fyllde tretton och till födelsedagsfesten hyrde vi filmen. Fyra timmar och X flickor som satt som klistrade framför TV:n

Girl, interrupted av Susanna Kaysen. Jag är så svag för allt med Olyckliga Flickor och såg den vid precis rätt tillfälle. Somliga rynkar säkert på näsan men jag föll totalt.

Sagan om Ringen av J. R. R. Tolkien. Filmerna fick mig att läsa böckerna, att till slut ta mig igenom det jag tyckte var alldeles för långtråkigt och enformigt och jag bländas av teknik, animationer och scenografi, samtidigt som det är riktigt spännande.

1 kommentar:

Bokmoster sa...

Åh, Borta med vinden glömde jag ju helt bort när jag skrev min lista. Vilken trevlig bokblogg, förresten!