tisdag 26 februari 2008

Biblioteket.se

Stockholms stadsbibliotek har lanserat sin nya hemsida och jag har klickat runt lite för att bilda mig en uppfattning. Det positiva är väl den ökade möjligheten till interaktivitet; man kan skriva omdömen och sätta betyg, diskutera, skapa etiketter mm. Det finns också tips och listor utifrån olika teman, möjlighet att provläsa och om man känner för att köpa boken kan man se vad den kostar på olika ställen och lila är ju en fin färg. Men om man ska söka efter böcker i katalogen är det fler nivåer för att få fram information och eftersom omslaget, om sådan bild finns, visas redan i söklistan kan det bli många sidor om man gör en mer allmän sökning. När man går in på "mina sidor" för att titta på sina lån är de också sorterade enligt någon för mig obegriplig logik, inte som tidigare efter återlämningsdatum, vilket gör det svårt att få överblick.

Och så undrar jag hur det fungerar om man befinner sig på ett bibliotek rent fysiskt - tidigare kunde man ju bara titta i katalogen på de vanliga terminalerna men nu är ju en mängd andra internetbaserade funktioner integrerade där. Jag får se efter i kväll.

Inga kommentarer: