tisdag 26 februari 2008

Bekännelse

Bokrea är inte min grej. Så är det bara. Men fem i åtta i morse när jag passerade Slussen kom jag att tänka på att NK öppnade sin rea för NK-kortinnehavare klockan åtta och att de skulle ha 40% rabatt på hela sortimentet och fattade raskt beslutet att gå en runda (förtroendearbetstid har sina fördelar).

Ingen kö. Totalt dött. Jag var kanske nummer tio på plats. Men lusten att köpa böcker fanns inte där. Jag är inte så road av att köpa nya böcker. Jag tycker om att titta och bläddra men själva köpandet... Jag lånar hellre och läser - faktum är, att jag tycker väldigt illa om att köpa en bok för ett par hundra och konstatera att den inte är värd pengarna. Så jag gick runt och kände mig malplacerad och dessutom skämdes jag: kan man älska böcker utan att vilja köpa dem? Jag var på väg därifrån när jag kände att jag måste köpa något i alla fall och då fick det bli tre delar av pocketutgåvan av Prousts På spaning efter den tid som flytt.

Inga kommentarer: