lördag 19 januari 2008

Bokslut 2007

Det går utför med min läsning; på sistone har det blivit kanske femtio böcker om året och det skrämmer mig. Jag som läste femhundra då det begav sig! Och om det åtminstone då vore femtio bra böcker...

Men så här såg 2007 ut:

Antal lästa böcker: 49 skönlitterära och biografier (+ några omläsningar och lite blandad facklitteratur)

Av dessa äger/ägde jag 29 stycken, 15 var lånade på bilioteket och 5 var lånade av andra

13 av dem läste jag på engelska, resten på svenska (utom en omläsning på tyska)

De fem bästa:

The Historian av Elizabeth Kostova
The Thirteenth Tale av Diane Setterfield
Jag är leopardpojkens dotter av Johanna Nilsson
No Name av Wilkie Collins
Busters öron av Maria Ernestam

De fem sämsta:

Bakom stängda dörrar av Kristina Hansen
Pojken som inte fanns av Dave Pelzer (ja, jag skäms)
Underbar och älskad av alla av Martina Haag
Lady, behave! av Peter Cheyney
Matilde av Denise Rudberg

De fem största besvikelserna:

Drömfakulteten av Sara Stridsberg
Svinalängorna av Susanna Alakoski
Underbar och älskad av alla av Martina Haag
Fritt förfall av Birgitta Stenberg
Ett tal till min systers bröllop av Linda Skugge

De fem största dåliga samvetena som ännu väntar på att bli lästa:

Tove Jansson - Ord, bild, liv av Boel Westin
På mitt samvete av Karl Vennberg
Die Klavierspielerin av Elfride Jelinek
Operavärldar
Bleak House av Charles Dickens

(Titlarna saknar rangordning.)

Inga kommentarer: